Foto: Jon Cato Landsverk: Norges minste ferge på Norges korteste fergestrekning.
Helårlig kommunal fergedrift mellom Husøy og Aldershvile har det vært siden 1904. Først var det Sem kommune som eide og driftet fergen, etter sammenslåingen var det Tønsberg kommune fram til salget i 2013.
«Ole lll» be da solgt til Oslofjord Christian Church, Stokke (OCC). Da deres planer med «Ole lll» ikke lot seg iverksette, ble den liggende i opplag,
Men så, med bedret kommuneøkonomi, ble «Ole lll» satt i drift igjen 3. juli 2018 ved stort frammøte, flagging, taler jubel, hornmusikk og vannkanon.. Etter 4,5 år var det igjen direkte forbindelse mellom Husøy og resten av kommunen.
«Ole lll» ble bygd på Husøy mek. Verksted i 1974 for Sem kommune og ble straks satt inn i helårlig fergedrift i Husøysundet. Den er også Husøys eneste direkte forbindelse til resten av kommunen. Husøy tilhører som kjent Tønsberg kommune.
«Ole lll» er en særpreget og folkekjær ferge. Erling Dittmann har diktet vise om den og NRK Vestfold har laget programmet «»Ole lll» sekund for sekund». Denne filmen kan du nå se på Youtube (klikk Google). Nostalgi til tusen.
«Ole lll» er 7,59 m lang og har en bredde på 2,60 m. Fremdriften er besørget av en 38 hk Yanmar. Maks antall personer om bord er 12 inkl. skipper. Minstekravet for å føre «Ole lll» er godkjent helseattest, skipperbevis D5L, VHF-kurs og sikkerhetskurs. Sjøfartsdirektoratet står for godkjenning av den enkelte båtfører.
I fjor fraktet den 16 500passasjerer. Tror nok dette antallet blir langt høyere i år.
Tidligere i år kjøpte en av «Ole llls skippere, Terje Salvesen, «Ole lll» av OCC til en rimelig pris, som han sier. Ettersom Tønsberg kommune hadde planer om å kjøpe en helt ny elektrisk drevet ferge til dette formålet, har Johansen planer om å utstyre «Ole lll» også med elektrisk motor. Vi får håpe at dette vil bidra til at vi får beholde dagens spesielle og populære fargeklatt i mange år framover. Den er jo allerede et historisk ikon og bør få fortsette med det. Og 9. mai 2020 tok den fatt på årets sesong. Pga. koronasituasjonen kan den bare ta tre passasjerer pr. tur, men på denne korte distansen bør ikke dette by på noen store problemer. kjernefamilier kan bli med samlet selv om de er flere enn tre,
I tillegg til Terje Salvesen skal også skipperne Øystein Johansen og Knut Arnesen føre «Ole lll».
«Du ser det skjer noe med passasjerene når de sitter på ferja. Når de drar på jobb om morgenen og reiser hjem igjen på kvelden, er de tre minuttene det tar over sundet helt gull. Det er rett og slett mental helse» sier Salvesen, som har vært skipper på «Ole lll» i tilsammen seks sesonger og som nå også er nybakt eier.
Driften av «Ole lll» er et spleiselag mellom Tønsberg kommune, som årlig betaler en halv million kroner, Færder kommune og fylkeskommunen, som betaler noe mindre.