48 forventningsfulle deltagere sammen med sjåføren, nr. 2 fra høyre
Nøyaktig kl. 0830 16. juni forlot Unibuss-bussen Klopp båthavn, og etter at de siste var kommet ombord i bussen i Tønsberg, bar det i vei til Norsk Maritimt Museum på Bygdø. Her fikk vi se museets flotte utstilling og ikke minst Ivo Caprinos flotte panoramafilm, som på spektakulær måte viste oss kysten fra Lofoten til Oslo. Lunsj inntok vi på Rica Holmenkollen Hotell, besøkte selve hoppbakken og kjørte deretter over Voksenåsen ned til Bjørvika og ombord i «Stena Saga», hvor vi samlet oss til en velsmakende buffé.
Tidlig neste morgen reiste vi videre til Skagen, men først etter å ha forsynt oss fra et fyldig dansk frokostbord på Aalbæk Gamle Kro. Helt nord på Jylland dro vi først ut til Grenen, hvor vi ble kjørt helt ut til spissen med «Sandormen», en overbygd vogn trukket av en stor traktor. Ute på spissen fikk vi oppleve nærmest fonteneaktig bølgesprut forårsaket av sjøstrømmer fra Skagerak og Kattegatt der de tørnet sammen i vestavinden. Dermed hadde vi vært så langt nord som det mulig å komme i Danmark. Deretter inntok vi lunch i koselige Restaurant Pakhuset lokalisert i Skagen havn, en imponerende havn med seilskuter, store fiskebåter og ruvende cruiseskip.
En stor opplevelse var det også å få besøke Skagens Museum og se Skagen-malernes flotte malerier malt på slutten av 1800-tallet i friluft med motiver fra fiskernes arbeid, fra deres hjem og fra kunstnerlivet i Skagen, alt preget av Skagens spesielle lys. Blant Skagen-malerne er vel Peder Severin Krøyer og Michael Ancher de mest kjente. Vår egen Christian Krogh fikk sitt gjennombrudd her. Middag og overnatting foregikk på utmerkede Color Skagen Hotel.
Allerede kl. 0600 neste morgen inntok vi vår frokost på hotellet og dro deretter til Frederikshavn, hvor vi gikk om bord i fergen til Læsø. Her ble vi mottatt av en guide som gjennom hele bussturen sørget for at det ikke var den ting vi ikke fikk vite om Læsø. I meste laget kanskje, men mye interessant også. Første stopp var ved den vakre og spesielle Vesterø kirke med seks skutemodeller i kirkeskipet og flotte kalkmalerier i koret. Deretter kom vi til Læsø Saltsyderi hvor en røslig og fornøyelig saltmester viste og forklarte hvordan man utvant salt fra en saltlake med saltgehalt på 15 % hentet opp fra grunnen.
Årsaken til denne høye saltgehalten i grunnvannet er oversvømming av sjøvann i høststormer, leirlag ca. 2 meter ned i grunnen og avdamping. Laken blir hentet i brønner og brakt opp i en panne og fyren blir satt på. Sakte bringer man temperaturen opp til rundt 80 grader C. Da begynner saltet å utkrystallisere seg på overflaten. Det blir skummet av og brakt til kurver hvor vannet kan renne av. Deretter spredes det ut på et tørkeloft for så å bli skrapt sammen og emballert. Bunnfallet blir skrapt sammen, skuffet opp og brakt til andre formål. Det er viktig at pannen ikke sydes tørr før hele prosessen er avsluttet, for da blir saltet bittert.
Etter å ha krysset øya på langs ble det tid for lunsj før turen gikk tilbake til fergen igjen. Underveis ble det stopp ved et fantastisk hus hvor taket var tekket med nesten en meter tykt lag av ålegress. Deretter stoppet vi ved et furuholt, hvor vi vandret i velfriserte gressganger mellom mengdevis av rododendronbusker. Vakkert! En tur innom Læsø Uldstue ble det også tid til. Men nå ventet fergen, og vi kom oss etter hvert tilbake til Color Skagen Hotel til middag og sosialt samvær.
Neste morgen dro vi til Hirtshals hvor det ble tid til vandring i fiskehavnen eller å slappe av på en uterestaurant. Hjemturen gikk med hurtige og elegante Color Lines Superspeed 2. Her kunne vi fråtse i en overdådig lunsjbuffé og gjøre de nødvendige innkjøp i taxfree. På sen ettermiddag den 19. juni var vi tilbake i Klopp båthavn.
Alle 48 fornøyde deltagere var enige om at dette hadde vært en opplevelsesrik og vellykket tur, ikke minst på grunn av vår behagelige og hyggelige sjåfør, Eivind Arntsen, som trygt og greit førte oss gjennom hele turen i sin fine buss. En klapp for ham, for Unibuss sitt turopplegg og for vår leder Ragnar Henriksen som tok seg av den interne tilretteleggingen!